Game of Fools

Een spel voor spelers van 18 tot 67 jaar.

Aantal spelers: zoveel mogelijk.
Spelleiding: Het Systeem.

Voorbereiding
Vouw het spelbord open.
Elke speler krijgt een ‘personage’-pion toegewezen door twee andere spelers en Het Systeem.
Schud de Magkaarten en leg deze omgekeerd op een stapel in het midden van het spelbord.

Spelverloop 
De spelers bewegen hun pion over het spelbord dat 365 vakjes telt.
Elke speler zet de pion (m/v/x) op het Startvak.
Er wordt om de beurt gedobbeld.
Noot: de dobbelsteen heeft 6 zijden met 1 punt. Elke speler verplaatst de pion bij elke beurt 1 vak.

Rode vakken
De meeste van de 365 vakken zijn rood ingekleurd.
Komt de pion op een rood vak, dan moet de speler dingen doen. Werken of tegenwerken. Werk zoeken, hopen, wanhopen en de job van je leven (al dan niet) vinden. Consumeren en consuminderen. Zwemmen, verzuipen en blijven zwemmen. Eten, overeten, diëten en eten, eten, eten. Kinders kopen, kweken en miskweken. Inspannen en ontspannen en weer inspannen. Lopen, voorlopen, achterlopen en een sprintje zetten. Analoog of virtueel druk, druk, druk doen. Dwarsliggen of kromliggen. Wachten, afwachten en verwachten. Meedraaien en doordraaien. Zoeken naar de figuurlijke naald in de spreekwoordelijke hooiberg.
Door alles te doen wat moet gebeuren omdat het moet gebeuren, verzamelt de speler Bonuspunten (zie verder).

Wachtvak
Het ‘doen van dingen’ gebeurt in een eindeloze loop en onder constante druk. De speler loopt het risico hierdoor ziek of gek te worden. Spelers die moeten afhaken, plaatsen hun pion op het vak ‘Wachten’ aan de rand van het spelbord.
De overige spelers en Het Systeem zetten spelers-in-wacht onder druk om zo snel mogelijk weer mee te draaien in het spel.

Gele vakken
De gele vakken bevinden zich per twee tussen de rode vakken.
Komt de pion op een geel vak, dan neemt de speler een Magkaart van de stapel in het midden van het spelbord.
De speler leest de Magkaart voor aan de andere spelers. Dan voert de speler uit wat op de Magkaart staat, dit kan met of zonder andere spelers.
Voorbeelden van Magkaarten: ‘U mag twee gele vakken gebruiken om een muur met gyproc te bekleden. U mag eerst naar de brico.’, ‘U mag naar een trouwfeest. Neem drie genodigden mee. Dans, doe zot, maar drink met mate!’, ‘U mag het gras afrijden, trek daar drie uur voor uit.’, ‘U mag twintig wielertoeristen bij elkaar zoeken en 80 km fietsen. Daarna mag u een half geel vak rusten.’, ‘U mag de verjaardag van de bomma vieren. U mag hierbij taart en cava nuttigen tot u ontploft.’, ‘U mag de dierentuin bezoeken met twee jengelende koters en een nukkige partner. U mag de dieren niet voederen.’, ‘U mag een volledig geel vak besteden aan het uitkiezen van meubels in een meubelwarenhuis. Honderden andere spelers gaan met u mee. U mag op het eerstvolgende gele vak opnieuw naar het meubelwarenhuis om de door u gekozen meubels in te wisselen voor andere meubels die u toch leuker vindt.’
Op een geel vak mag alles en moet niks. Niet zoals in ‘moet-moeten’. De spelers kunnen dus geen Bonuspunten verzamelen op gele vakken.

Groene vakken
Groen is dun gezaaid en komt voor in blokken van vijf tot twintig vakken. Komt de pion op een groen vak, dan mag de speler de verzamelde Bonuspunten inruilen voor T.V. (Totale Vrijheid). De speler mag dan de wereld ontdekken, op zijn (m/v/x) luie krent zitten of staan schilderen, maakt niet uit. Vrijheid, blijheid. Elke speler mag echter maximum twintig keer na elkaar op een groen vak staan. Dit om te voorkomen dat de speler lui wordt. Het Systeem houdt niet van T.V.  Wie van T.V. heeft geproefd, wil meer T.V. Daarom moeten spelers na enkele groene vakken onmiddellijk weer op een rood vak gaan staan.
Bemerking: spelers die geen bonuspunten verzamelden door op de rode vakken dingen te doen, hebben niet het recht om op een groen vak te staan. Zij gaan direct door naar het volgende rode vak. Zij ploeteren verder tot zij voldoende Bonuspunten hebben. Zij gaan niet langs start, zij ontvangen niks, zij mogen klagen en zagen en gewoon verder doen.

Einde van het spel
Na elke doorloop van de 365 vakken, zetten de spelers hun pion opnieuw op Start. Ter gelegenheid van deze doorstart vieren de spelers een feestje en steken zij zelfs vuurwerk af. Het spel eindigt nadat elke speler minstens 40 keer alle 365 vakjes heeft doorlopen.

Wie wint Game of Fools?
Dit spel kent geen winnaars, enkel gekken.